Verksamhetsberättelse Sleipner J/H 2017

VERKSAMHETSBERÄTTELSE SLEIPNER J/H 2017

Styrelsen har under året bestått av ordf Sandra Lantz, vice ordf Camilla Haglund, ledamöter Johan Gunnarsson, Jimmy Dillner, Victor Karlsson, Ann-Louise Olofsson samt Camilla Olsson som även verkat som vår kassör.

Vi har haft ett år med lite fler utmaningar än tidigare då 2 av våra ledamöter insåg några månader in på året att deras tid inte riktigt räckte till för ideellt föreningsarbete, vilket medfört extra jobb för övriga styrelsen. 10 st ( jan 17- jan 18) protokollförda möten har vi haft. Utöver dessa använder vi oss mycket av digitala mötesforum. Ett antal möten med Östersundstravet och några planeringsmöten med Wången har det också blivit.

Ordf. Kon var i år flyttad till Hudiksvall, dit åkte Johan (pga sjukdom hos Sandra) och Victor som vår ungdoms representant. Som vanligt givande att få tillfälle att träffa andra ordf och diskutera våra verksamheter.

Årmötet avverkade vi på Överbystuteri, är trevligt att se att uppslutningen på årsmötena börjar vända  uppåt. Ca 40 medlemmar närvarade, vi avverkade sedvanliga förhandlingar, diskuterade och skrev motioner, tittade på bilder från året, fikade o självklart delade vi ut priser till 2 och 4 benta individer.

Flest antal starter under året: Blås Undan Äg: Firma Kerstin G Trav & Ekonomi, Blås Undan gjorde 2016 ofattbara 34 st starter.

Mest intjänat utan att få segra: Qvarting Äg: Lars, Isabelle, Jessica och Simon Ångström. Qvarting tjänade 2016 103 500kr

Samt den ”tyngsta” av dem alla, Sleipner J/H´s hedersutmärkelse, med motiveringen: ” Med ett stort intresse för kallblodstravaren, både i tävling, aveln och i forböndernas spår, är Karl-Gunnar Löjdahl med sitt lugn och sin ödmjukhet, en mycket omtyckt och uppskattad person. En eldsjäl väl värd att prisas! ”

8 April hade Överbystuteri hingstvisning och då var vi självklart med och arrangerade denna lyckade eftermiddag. Vi bjöd på fika, hade lotteri och pratade häst!

Sedan i Maj var det dags för oss att välkomna övriga Sleipner avdelningars representanter för Riksstämma. På vackra Wången träffades och trivdes vi i dagarna två. Arne Grundahl, Sandra Lantz och Johan Gunnarsson var representanter från J/H. Men då vi hade värdskapet så var hela styrelsen på plats.

Under Östersundstravets V75 dag 10/6 kördes traditionsenligt Sjunga Bests minne. Vi stod för hederspriser, dignande delikatess korgar delades ut av Kjell Davidsson i sällskap med Sleipners representant Arne Grundahl. Segrade gjorde Pave Faks med Jomar Blekkan i sulkyn före Jämtlandsuppfödda Pydin.

Derbykval i mitten av Juli, vi delade ut hederspris i ett av försöken och vi ansvarade även som tidigare år för spårlottningen till finalerna. I år med hjälp av B-O Månsson.

Finaldags, derbybanketten hölls med champagneprovning och god mat på restaurang Spiltas kvällen innan finalerna. Hästägare och sponsorer trivdes och umgicks till fram på småtimmarna. Under finaldagen fanns vi självklart på plats, då vi delade ut våra populära minnesplaketter till samtliga finalister.

Lördagen 9 september gick vår unghästutställning av stapeln på Östersundstravet. 22 st anmälda 1 & 2 åriga hästar visar på ett fortsatt stort intresse för denna typ av  arrangemang. Domare Lena Westman granskade de fina unghästarna, med hjälp av sekreterare Ulla Wänseth, Ulf Hedenström underhöll oss som speaker.Vi kunde även detta år erbjuda fantastiska priser. Eller vad sägs om att alla dagens deltagare fick en goodiebag med lite smått och gott, en lädergrimma och namnbricka med hästens namn på. Klassvinnarna fick en hel pall med spån var, samt presentkort. BIS fick utöver detta även ett täcke. Bästa visare fick ett handgjort lädergrimskaft. Vi lottade även ut ett antal presentkort bland icke ”placerade” hästar. Prisbordet var som sagt dignande!  Detta vore inte möjligt utan våra underbara sponsorer. Tusen tack till dem! Vi hade även ett lotteri på en värmebalja. Vinnare blev Stig & Karin Andersson, stort grattis.

I september kallade vi till medlemsmöte för att presentera / ta emot era åsikter om det nya förslaget på fasta propositioner. Detta togs sedan vidare till en träff med Riks Sleipner 21/10 som i sin tur tog detta med ST som tar det slutliga beslutet.

Parallellt med allt detta har vi under största delen av året haft ett stort arrangemang i sikte, unghästutställningarnas Landsfinal. För de inkvalade 2-åringarna (inkavlad = minst 79 poäng på ordinarie utställning samt utställd och anmäld inom angiven tid). Vi valde att köra finalen samma helg som avelsvärderingen av hingstarna gick på vackra Wången. Tack vare ett otroligt jobb från styrelsen och fantastiska sponsorer kunde vi välkomna alla ekipage (1 häst & 2 pers/häst ) till en trevlig bankett med mat och underhållning under lördag kväll, övernattning för hästen, bedömning och travprov med prisutdelning under söndagen. Utan kostnad! Dessutom utgick resebidrag till de som åkt mer än 30 mil enkel resa. Även här fanns ett fint prisbord, 1:an i vardera klass (sto och hingst) 5000kr, hederstäcke, kristallskål, lagerkrans och rosett. 2:an 3000kr och 3:an 2000kr. Bäst In Show fick även en stor, vacker tavla av konstnären Bo Torstemo. Det fick även bästa visare. Alla deltagare fick en fin minnesplakett med sig hem och förhoppningsvis ett vackert minne av landsfinalen i ett höstigt Jämtland.

// styrelsen Sleipner J/H

ordf Sandra Lantz

Camilla Haglund     Johan Gunnarsson

Camilla Olsson   Ann-Louise Olofson  Jimmy Dillner  Victor Karlsson