Travklubben Sleipner
Forum

Forum

Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
9 September 2010 kl. 09:58:46

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nu har det blivit en uppdatering här på Forumet, så förhoppningsvis så blir det lite lugnare framöver med skräp inlägg...
2367 inlägg i 342 ämnen av 549 Medlemmar
Nyaste medlemmen: CedetaxySax
+  Sleipner Forum
|-+  Kallblodstravare
| |-+  Utrustning
| | |-+  Utsutning på skenbenägen häst?
« föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: Utsutning på skenbenägen häst?  (läst 4582 gånger)
tazza
Newbie
*
Antal inlägg: 36

Visa profil Hemsida
« Svara #15 skrivet: 22 November 2005 kl. 12:58:33 »

*klappar Rikkan lugnande*

Du vet att en travare springer fortare ju mer man drar i munnen, va? Min fungerar bäst på rakt gummibett. Då kan jag också "såga lossl" (klumpigt uttryckt men jag hoppas alla förstår vad jag menar Roll Eyes ) om jag märker att hon vill ta bettet och sticka.
Ett förslag bara. Min häst går bättre ju mjukare utrustning hon har, men det kanske inte stämmer på alla...

En annan, tristare, tanke är att din häst kanske inte ska vara i närheten av banan, eftersom han verkar bli så stressad och låsa sig, och det inte är bra för vare sig människa eller djur att stressa upp sig så?
Loggat
Lussan
Newbie
*
Antal inlägg: 11

Visa profil
« Svara #16 skrivet: 22 November 2005 kl. 16:41:55 »

Citat
Ja, bra, men för den skull har han inte dom muskler som krävs för att orka bära dig, ännu. Och det gäller att finna en kombination där hästen lyssnar utan att braka iväg, för att få en effektiv träning.]

Har du sett min häst? Så du VET hur han ser ut i kroppen, hur musklad han är, hur han klara av att bära upp sin ryttare?
Inte? Nej, men då tycker jag att du ska vara tyst.
Är du läskunnig? Han brakade inte iväg någonstans hemma, han var lyhörd och känslig lugn!

Citat
Där kommer förtroendet och ridkunskapen in i bilden. Rider du på ett ordentligt sätt med känsla, blans och fokus =kontakt, så kan hästen vara laddad men du känner att ni kommuniserar.

Jag vet att förtroendet kommer in i bilden där, och vi kommer dit. samtidigt ville jag testa och se vart han står och jobba ut ifrån det.

Citat
Inget som förvånar mig. Jag har försökt förklara för dig, men du är inte intresserad.

Nej, det förvånar inte mig heller. Han har aldrig vart tränad med sånt.
Och jag är visst intresserad, men inte av att du ska visa dig överlägsen och mest trycka på att dina saker är bäst.

Citat
Löpskalle, tror du att det är enbart löpskallen? Vad med att det plötsligt sitter en människa på ryggen som inte ids eller har förstått till varför häst är så stressad som den är...? Alla måste få chansen att mogna i sin uppgift, även din ridtravare!

Han har blivit ridtränad förut. Så ja, jag tror att 99% sitter i löpskallen. Det är viss skillnad på en stressad häst och löpvillig häst, men du kanske inte har något av de?
Han kommer få chansen att mogna in i sin uppgift.

Citat
Kontakt eller känsla av kontroll? Vad syftar du på?
Förtroende byggs inte på kontroll, därför spelar bettet ingen roll, för ni är inte samspelta. Hästen saknar förtroende för dig. Och du litar inte på hästen. Ska man träna i höga tempon eller ilag med andra så måste man kunna lita på sin häst. Balans, fokus, känsla.
Ni är inte tajmade för uppgiften. Hästen har inte stegvis fått mogna och bli förberedd på sin uppgift -att bära en ryttare på ryggen är en tuff uppgift. Grundträning!
Ta reda på varför din häst har svagheter, -rätta på dom om det går. Se hur hästen förändras till en mer harmonisk individ....
Rid, "träna" 1000 timmar till, så ska du märka att ni är mer i harmoni med varandra och kan kommunisera på ett bättre sätt. Wink Eller köp en bil och montera pessoabettet fram på grillen! Grin]

Kontroll byggs på förtroendet. Jag VET!

Ärligt talat så skulle det vara intressant att få din/dina hästar på banan någon gång.
Måste ju vara exemplariskt uppförande där.
¨

Lugna ner dig lite granna så kanske man törs diskutera mer på den här sidan.
Fast, med lite tur, så kommer det kanske någon som kan trycka ner dig i skoskaften också.
Loggat
Rikkan
Full Member
Antal inlägg: 125

balans energi lycka!

Visa profil Hemsida E-post
« Svara #17 skrivet: 22 November 2005 kl. 19:23:43 »

Citat
Är du läskunnig? Han brakade inte iväg någonstans hemma, han var lyhörd och känslig lugn!
Nej, jag är inte läskunnig. Shocked <- *skämtar*
Det visste du ju redan, att han var lugn hemmavid, för det har du talat om för oss. Jag lade ihop vad du skrev om era erfarenhter, både hemma och på banan. Wink
Du har redan berättar för oss hur han var på banan: "skenbenägen" och hemma: "lugn och fin".

Citat
Har du sett min häst? Så du VET hur han ser ut i kroppen, hur musklad han är, hur han klara av att bära upp sin ryttare?
Det som är intressant är inte hur din häst ser ut, utan att vi håller oss till det du sagt, att den inte funkar eftersom den är skenbenägen.
Det borde betyda att det är något som inte stämmer, annars skulle den inte skena eller hur? Är hästen desstuom ridtränad så är det väl konstigt ifall den inte fungerar i en uppgift som den är tränad för.  Huh
En vanlig orsak till att hästarna inte orkar bära sig i traven är att dom inte har styrkan i ländryggen för att klara den uppgiften. Eller att dom är byggda på ett sätt som missgynnar deras rörelse med ryttare på ryggen i maxfart.
Citat
Inte? Nej, men då tycker jag att du ska vara tyst.
Därför svarar jag dig.
Det är slutsatsen jag drar och det är grunden till mitt påstående. Jag har inte sagt att det rätt eller fel, men det är en möjlig anledning.
Håller du med mig?

Vilka andra alternativ har du så att välja på? Du har redan fått många bra svar.

Så, tala gärna om för oss, vad lärde du dig (som du inte redan har sagt) av att ta din häst på banan ?
Hur går du vidare med den kunskap du skaffat dig?

Citat
Han har aldrig vart tränad med sånt.
Vaddå? Vad är det du försöker säga? Tränad med vad?

Citat
Och jag är visst intresserad, men inte av att du ska visa dig överlägsen och mest trycka på att dina saker är bäst.
Du tolkar det precis som du vill. Det är helt upp till dig. Wink Jag har aldrig påstått att det jag säger är "bäst". (Det är bara du som gör det.) Jag har sagt att det jag besrkivit funkar -om man vill ha en häst som lyssnar och är samarbetsvillig,glad och harmonisk. Om dessutom så lär man sig att hitta problem och hjälpa hästen att må bättre både psykiskt och fysiskt -och det är väl inte så tokigt? Wink

Citat
Han har blivit ridtränad förut.

Och vad bestod den träningen av? Och hur länge hade han tränats så? Vilken utrustning hade hästen då? Bett? Sadel? Hur funkade han?
Visade han då samma "skenbenägenhet" på banan?

När du är på banan: Ändras hästen redan innan du sitter upp?
Blir han stressad av att bara var där?
Eller blir han stressad först efter ni värmt?

Citat
Så ja, jag tror att 99% sitter i löpskallen.
Att tro och veta är två helt olika saker. Har du kollat upp hästen så att du kan hävda att du faktiskt talar sanning?
Citat
Det är viss skillnad på en stressad häst och löpvillig häst, men du kanske inte har något av de?
Snälla söta.  Kiss
(Ska jag tolka det som om du snäser, eller känner du dig sårad och kränkt för att jag har sagt saker som du finner obehagliga att höra?) (Förlåt mig, om det jag sagt sårat dig.)
Jag menar att en löpvillig häst går att reglera, om den är välhanterad och mår bra. En löpvillig häst lyssnar och har förtroende för människan och en löpvillig häst gillar att konkurrera med andra. Men den bör inte glömma bort sin ryttare eller kusk, bara för att den är ivrig på sin uppgift. En löpvilig häst springer inte ifrån det som gör ont den springer mot sitt mål.
Var skiljer sig våra åsikter om detta?

Jag har inte stressade hästar, men jag har haft. Jag har även arbetat med travhästar, -i rehabiliterings syfte, som varit sönderstressade . Men vad har det med saken att göra? Huh
Vad är det du försvarar? Jag vill dig inget illa, tvärt om. Hade jag inte brytt mig, så hade jag inte svarat...

Citat
Han kommer få chansen att mogna in i sin uppgift.
Fantastiskt. Det är det allra bästa för er båda.

Citat
Ärligt talat så skulle det vara intressant att få din/dina hästar på banan någon gång.
Måste ju vara exemplariskt uppförande där.
 Roll Eyes Dom är individer med olika uttryck, men om jag ser på vad jag hade i början och vad jag har nu, så är det en oerhörd skillnad i uppförande.

Citat
Lugna ner dig lite granna så kanske man törs diskutera mer på den här sidan.
Jag är lugn, lustigt att du tolkar det precis motsatt.... Roll Eyes
Citat
Fast, med lite tur, så kommer det kanske någon som kan trycka ner dig i skoskaften också.
Är det din önskan?

Alla går sin egen väg, för att lära av sina misstag och förhoppningsvis bli en erfarenhet rikare. Du behöver inte ta det jag skriver personligt, det är inte hänsikten. Du säger själv att du är kunnig både på häst och ridning, lev och lär.

Jag ställer mina frågor bara för att du ska få dig en funderare på dina egna svar, för det är enbart det du själv skriver, som hjäper dig att förstå vad du sett och uppfattat med din häst. Dina erfarenhter är det enda som är viktigt för dig och din hästs utveckling.
Vad jag tycker och menar är relativt ointressant, faktiskt. Förstår du då skillnaden? Läs igenom hela tråden en gång till och se vad du svarat. Där är du nu.
Därifrån börjar du din utveckling mot dina mål med eller utan pessoa bett, med eller utan dubbla tyglar.
Vad jag och andra sedan skrivit kan du tolka som du vill, ta det till dig eller spotta på det, helt valfritt.

Loggat

Borrare formar brunnar, bågmakare formar pilar, snickare formar trä och den vise formar sig själv. Av: Buddha
Cismon
Full Member
Antal inlägg: 108

Priggepluppen!

Visa profil E-post
« Svara #18 skrivet: 22 November 2005 kl. 19:40:57 »

Jag tycker ni har kommit ifrån ämnet helt och hållet. Shocked
Vore det inte bättre att gallra ur de bra saker alla har sagt här? (man kan ju inte gilla allt)  Wink
Utgå från det och sedan göra hästen bättre, säkrare, ja få den att lita mer på dig?

Angående utrustning, så ja, tycker du att pessoat är ett bra bett, så rid med det då.
Du säger ju själv att du strävar efter att ta bort det, så då blir det väl förmodligen så.
Annars tycker jag att hack är bra, han kanske inte gillar att ha ngt i munnen?
Loggat

"Man ska alltid gå till sig själv."
Citat av Gunnar Melander.
En klok hästmänniska!
BusenPento
Full Member
Antal inlägg: 176

Visa profil E-post
« Svara #19 skrivet: 25 Februari 2006 kl. 12:32:19 »

Varför vill du ha råd och förslag när du bara tar allt som kritik? Lustigt..  Undecided
Loggat
BumbiErre
Sr. Member
Antal inlägg: 260

Kallblod såklart! :)

Visa profil
« Svara #20 skrivet: 25 Februari 2006 kl. 18:46:54 »

Nu var det ett tag sen den här "tråden" bildades! Hur har det gått med den"skenbenägna" hästen? Jag är jättenyfiken! Smiley
Loggat

// Erika
tessmoliis
Newbie
*
Antal inlägg: 5

Visa profil E-post
« Svara #21 skrivet: 17 Juni 2007 kl. 19:12:12 »

Äh, krångla inte till det, halvhalter mm. gör honom mer stressad på banan.. Ta rygg på en med vagn framför o HÅLL HONOM DÄR.  En tarvare springer inte över nåns rygg.

Smiley Grin O så ha på pessoa du för nödfall!!  Wink O huva med gummiöron o rejäla tussar!  Grin
Loggat
Vimsa
Newbie
*
Antal inlägg: 2

Visa profil E-post
« Svara #22 skrivet: 23 Juni 2009 kl. 20:50:28 »

Måste bara få lägga mig i lite...
Jag har en häst som är hur fin som helst att rida hemma och efter alla våra år tillsammans kan jag ärlig säga att vi har en fantastisk kommunikation, tillit och känsla för varandra. Han blev dock otrolig skrämd som unghäst (hos annan ägare) och lider men av det. Han har dessutom nervösa tendenser vilket gör att han lätt jagar upp sig. Hästen är ett flyktdjur vilket gör att den i normala fall flyr när fara hotar. Detta kan man ju jobba med men man får aldrig glömma att det är en häst man har.
Hur som helst så när jag och mitt kallblod stöter på något han är rädd för spänner han sig och ibland har han till och med rusat iväg. Jag har faktiskt ett skarpare bett på honom pga av att jag känner min häst och vet dessutom vad en rädd och skenande häst kan ställa till med. Det är inte bettet som avgör hur skarp det egentligen är utan handen som hålleri tyglarna/tömmarna. Jag tycker det är smart att ha ett lite skarpare bett om hästen har tendenser för att skydda både hästen, en själv samt omgivningen. Bara man rider/kör med omdömme och mjuka händer och att man har grunderna med hästen - tillit, kommunikation och allt som följer därav.

Blir lite trött på diskussionen eftersom man klart kan märka att du har hästvana och inte frågade om hur man rider eller får kontakt med sin häst.
Jobba på och hoppas det löser sig!!
Loggat
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!